tiistai 22. lokakuuta 2019

Minuuttikin parempi kuin ei ollenkaan


Pielisjoen rantoja voi kierrellä siltojen kautta.
Olen huomannut tulleeni laiskaksi. Kotityöt eivät maistu, hädin tuskin viitsin ruokaa laittaa, siivoilu ei kiinnosta ollenkaan saati vaatteiden silittäminen. Tuollaiset ennen niin tärkeät puuhailut ovat jääneet minimiin, kun tilalle on tullut aivotyö eli lukeminen ja kirjoittaminen.

Kaikenlaisia pompuloita.
Onneksi liikkumisen intoni on kuitenkin säilynyt ennallaan. Liikunnasta tykkääminenhän on kuin lottovoitto, sillä liike ihmisen hengissä pitää.

Liikkumissuositusten mukaan jo kevyt ja lyhytkestoinenkin liikkuminen on hyödyksi. Jokainen askel kannattaa: kotiaskareetkin lasketaan. Tavoite on:
- kevyttä liikuskelua mahdollisimman usein
- taukoja paikallaan oloon aina kun voi

sekä
- sykettä kohottavaa liikkumista  2 t 30 min /vko
tai
- rasittavaa 1 t 15 min /vko 
+ lihastyötä ja tasapainohallintaa 2 x /vko.

Lihaksia voi kuormittaa ja tasapainoa harjoittaa vaikkapa jumpassa tai kuntosalilla, joista minä en enää oikein innostu. Sen sijaan innostuin, kun pari viikkoa sitten satuin lenkilläni uuden liikuntakeitaan reunaan. Rohkeasti astuin viheriölle ja opastaulun avulla noita ihmevempaimia pähkäilin, etsin oikeita asentoja ja kokeilin - ihan oli iisiä hommaa. Niin kuin kuvasta näkyy.


Onkohan tämä asento nyt ihan oikein?


Pääsen liikkumissuositusten tavoitteeseen nyt ennen lumen tuloa mukavasti näillä kävelyreitin varrella olevilla laitteilla.

Kuntosali ei minua innosta, ja saleissa on usein huono ilmakin, mutta pakkohan se on kohta sinnekin mennä, kun lumet ja liukkaat kelit hankaloittavat ulkona liikkumista. Kunhan vain en jää sohvalle makaamaan enkä unohdu tietokoneen ääreen kyyhöttämään.

Tietokoneella kyhjöttäminen tapahtuu kyllä usein huomaamatta. Mutta lohduttavaa on uusi suositus, että muutaman minuutin likkumispätkäkin jo riittää. Kunhan muistaa nousta edes kahvit välillä keittämään.

Kuppeen venytysliike. Helppo kun mikä.
Simppeli ulkoliikuntapaikka, yksinkertainen mutta monipuolinen verenkierron elvyttäjä.

Tein varmuudeksi Ylen liikuntatestin, joka kertoo, mikä laji sopii persoonalleni parhaiten. - Jos vaikka olisin uuden liikuntamuodon itselleni keksinyt. Ja yllätys: ratsastus! ... hyvä idea, mutta pelkään hevosia ... Enkä ole täysin vakuuttunut muistakaan sopivista: sukellus, golf ja suunnistus. Siitä olen testin kanssa kyllä samaa mieltä, ettei minulle sovi ainakaan koripallo, jääkiekko ja paini.


 ...

Tällaista mietin tänään.
Kiitos kun käväisit, 
tule pian uudestaan!

Mukavaa, jos ehdit myös jonkun sanan kommenttia kirjoittaa  ... 😊

12 kommenttia:

  1. Moi. Hupsu testi ☺ Sen mukaan mulle parhaita lajeja joogan jälkeen olisivat golf, suunnistus ja sukellus. Ei oikein iske nuo suositukset. Kristiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä sait sentään joogan, Kristiina. Ja eikun nyt vain molemmat sukellusta opettelemaan :), niin saadaan samalla jännitystä elämään.
      Kiitos kun käväisit taas blogivierailulla. Mukavaa rentoa lokakuun rauhaa sinne oravien, lintusten ja Missun pariin.

      Poista
  2. Sukellus, jooga, golf, luistelu! Nappaan tästä haasteen ja pyrin tulevana talvella jäälle retkiluistimilla! Se on pitkäaikainen haaveeni, mutta jäänyt syystä jos toisestakin toteutumatta. Tavallisilla kaunoluistimilla luistelen joka vuosi jonkin verran. Joka vuosi se on astetta haastavampaa tasapainon vuoksi! En aio antaa periksi!
    Tärkeintä liikkumisen kannalta on kyllä tehdä sellaista mistä tykkää 😊
    Liikkuvaista viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luistelu on sellainen laji, että varmasti tuntuu kehossa ja mielessä. Jos vielä järven tai joen jäätä pääsee viilettämään, niin kuin haaveilet, siinä näkee maisemiakin samalla.
      Kiitos kun pistäydyit, Asiantuntija, ja hyvää viikon jatkoa sinnekin päin!

      Poista
  3. Vai on tällaisia testejäkin. 😁. Minä kävin aikoinaan kuntosalilla, joogassa ja nyt olen kyllästynyt niihin lähtemään. Meillä kun on mökki ja iso rivarinpiha niin talven tullen on ihan kiva olla tekemättä juuri mitään. Kun on muutamia päiviä " röhnäpossuna " jotain tekemistä alkaa jo vilkuilla. Mutta olet oikeassa ei saa jäädä tuleen makaamaan. Tähänkin on nyt helppo jäädä mutta eikun ulos haravoimaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pihatyöt ovat parasta liikuntaa. Ja niitä sinulla taitaa riittää koko vuodeksi ja runsaasti 😊.
      Kivoja haravointeja, Nila! Mukavaa että käväisit blogivierailulla.

      Poista
  4. Hah, tein testin. Sopivin minulle on kuntosali, mutta myös suunnistus, seitsenottelu ja ratsastus sopisivat, kuulemma. Ei ikinä näitä kolmea viimeistä! Omakotitalossa asumisesa on se hyvä puoli, että hyötyliikuntaa tulee kiitettävästi. Just tulin pihalta, haravoin 2 tuntia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No seitsenottelu! Sehän kuulostaa jännittävältä 😁 ... mitä lieneekään. Raskaat pihatyöt on suosituksissa pantu kuntosalin kanssa samaan lokeroon lihaskunnon vahvistajana,joten ei kuin harava ja kuokka heilumaan, ja kohta tulee lumityötkin. On sinulla kiva liikuntapaikka , Riitta.
      Mukavaa että käväisit kommentoimassa, lempeää rentoa päivänjatkoa!

      Poista
  5. Voi sinun kanssasi ja testin kanssa, sinun siis kannattaisi ratsastaa, vaikka pelkäät hevosia! On varmasti parempi liikkua kuin laittaa ruokaa, mutta tuolla menolla sinusta tulee anorektinen, kun vaan liikut, etkä laita sitä ruokaa. Liikunnallista ja mukavaa tiistaita sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, on hankala juttu tosiaan, kun ratsun selkään pitäisi päästä, enkä uskalla edes yrittää. Ja totta puhut, Marja, syömistäkin pitäisi aikaansaada.
      Mukavaa että käväisit ja muistutit elämisen ravitsemuksellisista reunaehdoista. Lempeää ja rentoa tiistain jatkoa sinulle!

      Poista
  6. Hö. Hassu testi. Minulle taas suositeltiin tennistä, vaikka olkapääni on ihan sökönä ilmankin. Ja vähiten minulle sopisi kuulemma kävely tai sauvakävely, vaikka tykkään molemmista kovasti. No hyvä kun tiedän nuo ilman testejäkin :)

    Tuli muuten mieleen, mitä kuuluu kesällä suunnittelemallesi seuratanssin aloitukselle? Tanssi on mainio liikuntamuoto, joka ihan huomaamatta kasvattaa lihaskuntoa, hapenottokykyä, koordinaatiota, keskivartalon hallintaa ja vaikka mitä. Ja samalla se on hauskaa. Haittapuolena on talvella sisätilat, mutta kesällä järven rannalla lavatansseissa tuokin korjaantuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on, ihan hassu testi, vaan ehkä se siinä onnistuu, että se tuo tietoon muitakin liikkumisen vaihtoehtoja kuin tavanomaiset hikitreenit. Erikoista kyllä, ettei kävely sopisi sinulle ... ehkä se on persoonallesi liian simppeliä?
      Ja kiitos kysymästä, Leena, tanssikurssi ei tänä syksynä vielä sittenkään minun arkeeni sopinut. Otan sen aikeeksi taas ensi syksynä. Tarpeeksi kauan kun aikoo, niin ehkä se joskus toteutuu. Tanssi on mitä parhainta iikuntaa, siitä olen samaa mieltä.
      Kiva kun poikkesit blogivierailulla, Leena. Lempeää kaunista lokakuun päivää!

      Poista