perjantai 5. huhtikuuta 2019

Ravintolisä voi pilata terveyden

Ohoh, miten pääsikään lipsahtamaan? Kaupunkipäivän pikalounas. Ei yhtään vitamiinia.

Ihmisiä on karkeasti jaotellen kahta sorttia sen mukaan, miten nopeasti me innostumme asioista. Ihan sama mistä on kysymys, osa porukasta ei innostu kirveelläkään kun osa on jo tukka hulmuten aloittanut.

Minä itse kuulun jonon hännillä kurkistelevien joukkoon, en epäilyiltäni koskaan ehdi mukaan muotiin ennen kuin se vaihtuu. Mutta tässä on hyvätkin puolensa, sillä en innostu niistäkään asioista, jotka ovat joskus vaarallisia, niin kuin esimerkiksi ravintolisät.

Ravintolisät ovat valtava bisnes, jota kukaan ei kunnolla kontrolloi. Niitä voi ostaa mistä vain ja kuka vain ja miten paljon vain. Ne luokitellaan elintarvikkeiksi eikä niitä tutkita etukäteen samalla tavoin kuin lääkkeitä. Niiden myyntiin puututaan vain, jos on syytä otaksua tuotteen olevan terveydelle haitallinen tai muuten lainsäädännön vastainen. 

Ravintolisät eivät ole lääkkeitä, mutta eivät ne ole ruokaakaan. Ulkonäöltäänkin ne eroavat tavallisesta elintarvikkeesta, ne ovat tabletteja, kapseleita, jauheita tai tippoja, ja ennen kaikkea ne ovat yhden tai useamman ravintoaineen tai muun aineen, jolla on ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus, tiivistettyjä lähteitä. Niitä ei voi syödä kuin leipää.
Olisi ollut wokkiakin tarjolla ... vaan ei tehnyt mieli.

Ravintolisää pitää nauttia tarkasti mitattuina pieninä annoksina, mutta ei sekään ole tae sen turvallisesta käytöstä. Yhteisvaikutus lääkkeiden kanssa voi olla hengenvaarallinen. Myös pitkällä aikavälillä elimistöön kertynyt ravintoaine voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ravintolisistä voi tulla maksavaurioita ja ne voivat vaikuttaa veren hyytymiseen ja lihaksiin. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Täysin luonnollisena ravintona pidetyt Omega 3 -kalaöljykapselit voivat nostaa LDL-kolesteroliarvoja. Niin ikään turvalliselta kuulostavasta punariisistä on seurannut oireita erityisesti tuki- ja liikuntaelimistöön ja sidekudoksiin, ja terveellisenä pidetyn vihreän teen katekiineilla on havaittu yhteyksiä maksa-arvojen nousuun, kertovat asiantuntijat Ylen eilisessä uutisessa.

Mutta ken ravintolisiin hurahtaa, hän ei vastaväitteitä usko. Ravitsemus Suomessa –FinRavinto2017 -tutkimus paljastaa, että vuonna 2017 Suomessa yli puolet miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista käytti ravintolisiä.

... Täysin turhaan, sillä ravintolisiä käyttävien ruokavalio sisälsi vähintään yhtä paljon vitamiineja ja kivennäisaineita kuin niiden, jotka eivät lisiä käyttäneet.  
... Ja kaiken lisäksi: Vaikka tutkimuksessa ravintolisät laskettiin mukaan, ravintoaineiden saanti jäi osalla väestöstä alle keskimääräisen tarpeen A-vitamiinin, tiamiinin ja folaatin osalta, ja miehillä lisäksi riboflaviinin ja C-vitamiinin osalta. (Näiden parhaat luonnolliset saantilähteet löytyvät Finelin sivuilta.)

Heinosen leipomon ravintolisät ovat lasipurkeissa. Hinta rajoittaa liikakäyttöä.

Ravintopillereistä ei ole mitään hyöyä - ellei lääkäri niitä määrää: esimerkiksi vegaanit tarvitsevat B12-vitamiinilisää, koska sitä saa vain eläinkunnan tuotteista. Mutta erityisesti munuais- ja maksaongelmista tai diabeteksesta kärsivän on syytä kysyä lääkäriltä lupaa, jos haluaa ravintolisiä käyttää.

Kaikkein selkeintä ja turvallisinta on syödä monipuolisesti tavallista ruokaa ja suosia kuitupitoisia hiilihydraatteja, värikkäitä kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja. Ja jos maha sallii, napsitaan sekaan myös palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä.


Ja tiedoksi teille vanhenemisen luonnollisia ryppyjä pelkääville vielä sekin, ettei kollageenin syönnillä ole mitään yhteyttä ihon kimmoisuuteen.
...

Ja edelleen, jos aihe kiinnostaa, tutkittua tietoa terveellisestä ravitsemuksesta löytyy Ruokaviraston sivuilta.


...

Tällaisia mietteitä tänään.
Kiitos kun vierailit blogissani,  
tulethan pian uudestaan.
Ja kommentistakin tykkäisin ... 😊

...

6 kommenttia:

  1. Olen nyt kuukauden seurannut syömisiäni Finelin ruokapäiväkirjan avulla ja havainnut, että tavanomaisella ruokavaliollani A-vitamiinia minun on vaikea saada sataan prosenttiin terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksesta. On pitänyt ottaa tavaksi syödä yksi porkkana päivässä, jolloin tavoite täyttyy. Myös D-vitamiini on monena päivänä sillä hilkulla ettei jäisi alle suosituksen, mutta siitä en huolestu, koska syön yhden D-vitamiinitabletin päivässä. Kolmas seurattava on rauta, jonka yleensä saan sataan prosenttiin, kun illalla vielä syön kourallisen rusinoita. Kaikki muut tulevat helposti saavutetuiksi ja C- ja B-vitamiineja tulee tavallisesta ruuastani aina yleensä kaksinkertaisesti siitä mitä suositellaan. Jos E-vitamiinia on alle sadan, syön muutaman mantelin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä käytännön esimerkistä, Anonyymi. Minäkin olen joskus Finelin laskelman avulla katsonut ravintoaineiden saantiani ja tullut siihen tulokseen, että paljon pitää syödä 😁. Varsinkin jos välttää punaista lihaa ja maksaa eikä voi syödä kaikkia kasviksia niiden tilalla. Siksi pysyn sekaruokaisena.
      Mukavaa että käväisit ja terveellistä viikonloppua!

      Poista
  2. Minä olen joskus kouluttautunut ravinto-ja luontaisneuvojaksi ja olen syönyt joitain ravintolisiä vuosia. Tämäkin juttu on hieman kaksipiippuinen juttu, jos ravintolisät on suuri bisnes niin on lääketeollisuuskin. On vähän omituista että vihreä teekin on vaarallista jota esim. Japanissa on juotu ammoisista ajoista lätien. Mielestäni luontaistuotteiden myyjillä on oltava koulutus ja tietoa lääkkeiden yhteisvaikutuksesta mm.ssa. Itselläni on peruslääketieteen koulutus myös, mutta paljon on puhelinmyyntiä ja netistä voi ostaa näitä ravintolisiä, onkohan siellä esim.puhelinmyyjillä tarpeeksi tietoa siitä mitä myyvät. Niinhän se kuuluisi olla että ruuasta ne vitamiinit ja suojaravintoaineet tulisi saada mutta kun ruokamme on köyhtynyt hurjasti tehoviljelyn ja kasvinsuojejuaineiden ansiosta. Olen kotoisin maatalosta ja tiedän mitä tehoviljely on, sato ja eläinten tuotos täytyi maksimoida hinnalla millä hyvänsä ja näinollen vilja,maito ja liha menettivät arvokkaita vitamiineja. Kävin sitten myös luomuviljely kurssin kun halusin tietää ravinnosta ja sen tuottamisesta lisää, nimenomaan terveellisestä ravinnosta. En ole mikään fanaatikko mielestäni mutta olen haalinut tietoa terveellisestä ravinnosta yli 25v ja tullut siihen tulokseen että parasta ruokaa tulee mahdollisimman läheltä,luomuna tuotettuna kohtuullisesti syötynä, silloin ei ravintolisiä tarvita. Näistä ravintoasioista tulee kommentoitua ärhäkästikin mutta minunkin oli pakko etsiä tietoa kun sairastin paljon kouluaikana ja nelikymppisenä vielä syöpä. Olen apteekin sekä luontaistuotekaupan asiakas, mukavaa viikonvaihdetta Eeva :-)

    VastaaPoista
  3. Olet oikeassa, Pihakeiju, kaikessa terveydessä pyörii isot rahat. Apteekitkin ovat täynnä vaikka mitä tarjontaa enemmän kuin lääkäri määrää.
    Ja kuluttajia hämää sekin että sama aine voi olla sekä tarpeellinen että haitallinen, joten koulutus on enemmän kuin pakollista kaikille näiden lisien myyjille. Nyt puhutaan paljon elimistön rautavarastoista, joista lääkärit eivät kuulemma välitä keskustella, jos veressä rautaa on riittävästi. Harmi jos eivät keskustele, sillä se lisää väsyneitten huolta.
    Toisaalta meiltä vaaditaan niin jatkuvaa tehokkuutta, että jokaista väsyttää, joten ei ole ihme että pillereitä halutaan syödä. Joskus ne ovat ehdottomasti tarpeen, mutta virkeyttä voi saada myös vaikka lepäämällä.
    Kiitos kommentista ja tarkennuksista. Olen kanssasi monessa kohdassa täysin samaa mieltä, tietoa ja kohtuutta vaan mukaan niin hyvä tulee. Hyvää viikonloppua sinulle 😊!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin monet asiat vaikuttavat niin moniin, että aina ei asiaan perehtymätön tiedä, miten pitäisi tehdä. Esimerkiksi reumaattisten niveltulehdusten yhteydessä ei pidä syödä rautaa, vaikka vaikuttaisi siltä, että on anemia. Reumaliiton sivut selittävät miksi näin ei oidä tehdä: "Krooniseen reumatautiin liittyy usein anemia, joka johtuu ensisijaisesti perussairaudesta, harvoin raudanpuutteesta. Tulehdusprosessi nivelissä tarvitsee rautaa, minkä vuoksi sitä siirtyy tulehtuneisiin kudoksiin. Raudan nauttiminen pahentaa tulehdusta anemian säilyessä entisellään, kunnes ehkä varsinainen reumataudin hoito parantaa veriarvoja. Rautavalmisteita ei pidä käyttää, ellei kiistatonta raudan puutetta ole todettu."

      Poista
    2. Kiitos Anonyymi tarkennuksesta. Rautaesimerkkisi kertoo paljon siitä, mistä ravintolisäinnostuksissa on kyse. Maltti on valttia, ja ennen kaikkea tietoa tarvitaan.

      Poista