tiistai 12. maaliskuuta 2019

Pikajumppa kirjoittamisen lomassa


Käyn kerran viikossa kuntosalilla oikomassa selkää ja pumppaamassa niskalihaksia, mutta ei se vielä mihinkään riitä. Niska varsinkin on niin kovalla koetuksella, että sitä on pakko jumpata myös kotona. Eikä se ole lainkaan mielenkiintoista ihmiselle, jolla olisi paljon parempaakin tekemistä. Niin kuin esimerkiksi tällaisten postausten kirjoittamista.

Mutta pakko on ruumistaan koulia, jos aikoo sillä töitä tehdä, joten ei auta. Olen kokeillut monenlaisia venytyksiä ja taivutuksia ja osaan muutaman hyvän joogaliikkeen, mutta tuttuihin kuvioihin kyllästyy helposti. Siksi etsin netistä jatkuvasti uusia vinkkejä ja viimeksi löysin pari oikein inspiroivaa liikettä, jotka tahdon esitellä teillekin.

Näitä kun aikansa pumppaa, niin hyvä on taas kenkottaa koneen ääressä muutama tunti. En edes yrittänyt ottaa tähän jumppakuvia itsestäni - syystä, jota ei ole vaikea arvata - mutta poimin muutaman kuvan Pixabaysta malliksi. Toivottavasti tekstit avaavat liikkeiden idean rittävästi, jos satut innostumaan. Vaikeita nämä eivät ole.

Mittarimato. Mittarimatoliike on hauska. Se inspiroi sekä mielikuvitusta että tuntuu. Joka paikassa. Se aloitetaan niin, että ensin tehdään vuori, jonka moni on joogassa jo oppinut tekemään, joten se on helppo: painetaan kädet suorina maahan ja suoristetaan jalat niin että peppu sojottaa kattoon.

Tämä on vuori, mittarimadon alkuasento.

Sitten aloitetaan liike: Pidä jalat paikallaan ja lähde kävelemään käsillä eteenpäin mahdollisimman pitkälle niin, että päädyt suoraan lankkuun. (Lankun varmaan tietävät kaikki, on se niin pitkään muodissa ollut.) Ja kun olet lankussa, pidä vuorostaan kädet paikallaan ja kävele jalat suorina varpailla töpötellen jalat lähelle käsiä oikein kapeaksi vuoreksi, ja siitä jatka käsillä eteenpäin taas lankuksi ja niin edelleen, niin kauan kuin jaksat tai huvittaa. - Voi tämän aloittaa myös lankusta, niin kuin ehkä jo huomasit.


Lankkupunnerrus on vuorta helpompi, mutta ei niin hauska, vaan enemmän vaativa. Näin: Mene lankkuun normaalisti suorin käsivarsin ja suorin jaloin, sitten laske toinen käsivarsi lattiaan kyynärnojaan, ja sitten toinen. Kun sitten olet kyynärnojassa, nouse käsi kerrallaan takaisin suorin käsivarsin -lankkuun. Toista niin monta kertaa kuin hyvältä vielä tuntuu.

Kohta lumien sulattua tämän voi kipaista tekemään myös vaikka naapurin kiviaidalla, niin kuin alakuvan reipas mies todistaa:

Vain mielikuvitus rajana: lankkuja voi tehdä missä vain.


Uusien ponnistelujen rinnalla minulla on aina käytössä myös vanha tuttu keppijumppa, joka on vähän tylsä, mutta nopeudessaan tehokas. -  Jos sinulla on joutava luudanvarsi tai jopa aito jumppakeppi makuuhuoneen nurkassa (niin kuin minulla), niin saat nopeasti tämän lihaspiristyksen aikaiseksi.

Tee näin: Ota kepistä leveä ote molemmin käsin ja nosta keppi pään päälle. Sitten laske keppi pään taakse niskaan. Ja taas ylös suorin käsin pään päälle. Sitten laske keppi vuorostaan eteen leuan alle, ja siitä taas käsivarret suoriksi ja sitten keppi taas alas niskaan ja niin edelleen. Pumppaa niin monta kertaa kuin jaksat tai huvittaa.

Kepillä voi huitoa myös monia muita liikkeitä, miten vain kädet ja keppi ja mielikuvitus periksi antavat. Eikä vaadi lihasvoimaa. Paitsi, jos käytät painoja, niin kuin nainen alakuvassa näyttää mallia.

Keppi niskassa -ote.

Eikö ole helppoja liikkeitä. Ei niissä kauan mene.

Ja lopuksi tietenkin aina reipas loppuvenytys:

Hyvässä loppuvenyttelyssä venyvät myös sisemmät keskirangan lihakset.


Näillä minä pärjään päivän, mutta liekö sinulla jokin vielä parempi jumppaliike käytössä, jonka voisit jakaa meille muillekin kokeiltavaksi?


 ...

Tällaista mielessä tänään.
Kiitos kun vierailit blogissani,  
tulethan pian uudestaan.
Ja kommentistakin tykkäisin ... 😊

...

8 kommenttia:

  1. Heipsan Eeva,
    olipa taas jono kivoja postauksia täällä. Reissusta palattuani näitä taas lueskelin. Ja arvaas mitä. Tulin jotenkin tosi iloiselle mielelle. Olet kyllä kiva blogi-tuttavuus appelsiineinesi ja mittarimatoinesi.

    Omat venytykseni ja jumppani ovat vähän sekalaista sorttia, enkä niistä noin tyylikästä kokonaisuutta saisi koottua, mutta nyt kyllä kokeilen ainakin tuota loppuvenytystä. No, ehkä ensin vaatii hieman lämmittelyä, mutta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos Leena, minusta on iloista kuulla, että höpinäni sinua ilahduttavat. Minä puolestani saan varmaankin lukea sinun mielenkiintoisesta reissustasi seuraavasta postauksestasi?

      Ja niin, ole tosiaan varovainen tuon loppuvenytyksen kanssa, se todellakin on l o p p u venytys :)

      Kiva kun käväisit ja mukavaa viikkoa sinulle.

      Poista
  2. Olipa kiva katsella ja lukea jumppaohjeita, minulla vain on sellainen tapa (ei vain yksi sellainen), että minun täytyy olla kuntosalilla harrastaakseni ruumiin kulttuuria.Se on jotenkin omituisesti muotoutunut vuosien myötä. Joten punttiksella tulee rampattua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Marja, kommentista. Kuntosalilla tulee minullakin treenattua enemmän kunnolla, mutta kun minä taas en viitsi siellä käydä kuin kerran viikossa, niin sitten on välipäivinä tehtävä kotona jotain. Muuten menen niin jumiin, etten selviä mistään. Tanssi olisi ihan parasta, mitä tiedän, mutta en laiskuuttani jaksa lähteä senkään perässä pitkälle kulkemaan. Niinpä sitten keppi heiluu.
      Mukavaa, kun käväisit, ja hyvää huomista!

      Poista
  3. Hauskalla tavalla mielenkiintoiset jumppaohjeet.
    Kunnioitukseni sinua kohtaan kasvoi melkoisesti, itse kun en viitsi jumpata. Jospa saisin taas inspiraation.
    Kun oli kremppaa selässä ja olin selkäryhmässä, jossa oli sekä vesijumppaa, että "kuivan maan harjoitteita", tein kiltisti myös kotiläksyt. Selän kuntouduttua liikkeet ovat jäääneet.
    Hyvää illan jatkoa ja uutta päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhuen ja tarkasti katsoen minulla on samankaltainen rytmi kuin sinulla, Kirsti. Heti kun ei mihinkään kolota, jumppa unohtuu. Mutta sitten taas jo kolottaa ... Pakko inspiroitua 😊.
      Kiitos kommentista ja lempeitä kevättuulia sinne!

      Poista
  4. Moikka. Rupesi ihan heikottamaan, kun ajattelin itseäni jumppaamassa. Parasta jos venyttelen vain vähän Missun kanssa ja jatkan torkkumista. Sammakkojumpparit ovat hauskat ☺ Kristiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Kristiina, sinulla on niin ihana venyttelykaveri, että siitä kun ottaa mallia niin ei tarvitse enempää.
      Sammakoita löytyy Pixabayn sivuilta, ne osaavat vaikka mitä 😊.
      Mukavaa että käväisit ja aurinkoista päivää sinne teille molemmille, sinulle ja Missulle.

      Poista