sunnuntai 17. maaliskuuta 2019

Pankkipalvelua parhaimmillaan


Meillä on mieheni kanssa yksi tärkeä asiakirja, jota olemme säilyttäneet kotona tavallisessa laatikossa, mutta vilkkaan mielikuvitukseni ansiosta olen usein tullut miettineeksi, että tämä ratkaisu ei sittenkään ole paras. Siihen liittyy riskejä.

Ensinnäkin asiakirja voi joutua vahingossa roskiin jonkun hurjan suursiivouspuuskani yhteydessä - mikä on kyllä hyvin harvinainen mahdollisuus, mutta silti. Toiseksi: se voisi tuhoutua tulipalossa. Ja kolmanneksi, vaikka laittaisin sen paloturvalliseen salkkuun, se voisi päätyä murtovarkaan saaliiksi, sillä ei murtovaras tietäisi, ettei siinä ole rahaa vaan tietenkin meidät tajuttomiksi - tai jotain vielä pahempaa - hakattuaaan nappaisi salkun mukaansa. 

Paine hankkia asiakirjalle turvallinen säilytyspaikka kasvoi viimein viime viikolla  sellaisiin mittasuhteisiin, että päätin tehdä jotain. Muistin, että pankeissa on tallelokeroita, joten aloin selvittää niiden saatavuutta ja hintaa. Ja hieman nettiä selattuani ja vertailuja tehtyäni ymmärsin pian, että tallelokeroa halvempi vaihtoehto olisi asiakirjasäilytys, niin että sitten vain sitä järjestämään.


Kirjauduin pankkini sivuille, missä ei mitään tietoa aiheesta ollut, mutta chatti oli: "Olemme täällä sinua varten", ja hyvä, aloitin keskustelun.

Kirjoitin: "Miten saan asiakirjasäilytyksen?"

"Hei, olen chatrobotti N. Ymmärrän parhaiten lyhyitä, selkeitä lauseita. Kysythän vain yhden kysymyksen kerrallaan."

Kirjoitin: "Asiakirjasäilytyksen."

"En tainnut ikävä kyllä ymmärtää kysymystäsi. Olen chattirobotti ja vielä uusi työssäni, joten esittäisitkö kysymyksesi uudelleen? Kysythän vain yhden kysymyksen kerrallaan. Saatan myös ymmärtää paremmin jos käytät eri sanamuotoja ja ilmaisuja."

Kirjoitin: "Asiakirjasäilytys."

"Pahoittelen, mutta en ymmärrä. Voi olla, etten ole vielä saanut koulutusta tästä aiheesta. Voit yrittää uudelleen tai napauttaa alla olevaa linkkiä, niin ohjaan sinut juttelemaan ihmiskollegani kanssa."

No, mikäs siinä, ihmiskollega sopi minulle, jos sellaisia kerran vielä on, ja pian selvisi, että ihmischatti ymmärsi kysymykseni, tiesi hinnan ja järjesti minulle lisäksi lähipankistani yhteydenoton seuraavalle päivälle. Oikein hyvä, erinomaista palvelua. Voin minä odottaa päivän, kun asiakirjakin oli turvapaikkaansa jo monen monta vuotta odottanut.

Niinpä sitten seuraavana päivänä kello neljätoista minulle soitettiin ja sanottiin, että minun oli mentävä konttoriin tekemään sopimus. Näin pikku asialle ei voinut varata aikaa, joten ymmärsin, että sitä piti varata paljon, ja seuraavana aamuna menin pankkiin heti kello kymmeneltä ja varauduin jonottamaan. Selitin infossa seisovalle henkilölle asiani ja sain jonotusnumeron ja istuin paikalleni neljän muun asiakkaan joukkoon.

Luin kännykästäni kaikki mahdolliset uutiset, insta- ja facepäivitykset sekä sähköpostin roskapostit, mutta silti tunnin odotus tuntui minusta aika paljolta. Etenkin kun henkilökuntaa oli sentään kolme ja meitä asiakkaita yhteensä vain viisi - joista yksi poistui kesken odotuksen koska meni hermot  - mutta "ei voi tietää, miten kauan vielä menee, koska ei voi tietää miten kauan asioissa menee."

Minä jaksoin odottaa, sillä ymmärrän, että pankit ovat nykyisin hyvin köyhiä, eikä niillä ole varaa pitää ihmisiä töissä. Se kannatti, sillä odotukseni palkittiin ja pääsin lopulta hyvin ystävällisen ja tarkan asiakaspalvelijan palveltavaksi.

Puolessa tunnissa  - kun vain ensin tehtiin "tunnistus" ja tentattiin tuloni ja menoni ja onko minulla tilejä ja mitä on jos on ja missä pankeissa tai onko rahaliikennettä Ameriikassa ja lähetänkö ylipäätään rahaa ulkomaille tai vastaanotanko ja mitä kaikkea, mistä en vieläkään voi käsittää, mitä "tunnistamista" siinä tehtiin - tehtiin sopimus ja asiakirja jäi pankkiin, ja minä lähdin tyytyväisenä kotiin.

Mutta sitten iltapäivällä, juuri ennen pankin sulkemisaikaa, sain puhelun ja ystävällinen asiakaspalvelija selitti, että oli tehty virhe ja että asiakirjassa oli myös mieheni nimi ja että tämänkin pitäisi osaltaan olla sopimusta tehtäessä mukana ... ja tulisitteko huomenna yhdessä ja tehtäisiin uusi sopimus? Tietenkin, sanoin ja tarkoitin sitä, sillä asiakirja oli nyt viimein saatava varmaan talteen ja minä tekisin sen eteen mitä tahansa.

Niinpä seuraavana päivänä mentiin nyt sitten miehen kanssa pankkiin, mutta tällä kertaa ajanvarauksella, sillä en suostunut enää jonottamaan. Ja sen jälkeen kun miehelle oli tehty "tunnistaminen", tulot ja menot ja rahaliikenne ja tilit ja muuta, kirjoitettiin yhdessä allekirjoitukset ja asiakirja kuoreen ja kuori kiinni ja nimet päälle ja pahoittelut että tuli paljon vaivaa ja meni aikaa ja kiitos ja hyvää päivänjatkoa kaikille.




Täytyy olla kiitollinen, että pankillani on kotipaikkakunnallani vielä pankkikonttori ja siellä eläviä ihmisiä (vaikka oli se chatrobottikin tosi kiva), sillä nyt on tärkeä paperi tallessa, josta se ei siivotessa häviä eikä tuli polta eikä varas vie. Ei sen järjestämiseen mennyt kuin kolme päivää, eikä se ole nykyaikana paljon mitään yhdelle paperiarkille.


 ...

Tällaisia mietin tänään.
Kiitos kun vierailit blogissani,  
tulethan pian uudestaan.
Ja kommentistakin tykkäisin ... 😊

...

2 kommenttia:

  1. Fyysinen asiointi pankissa vaatii aikaa ja hermoja.
    Tuo tunnistautumisprosessi tässä tapauksessa tuntuu hätävarjelun liioittelulta, vaikka mistäs minä tiedän, jos tuo asiakirja liittyy rahanpesuun, josta meitä aina epäiltiin, kun avasimme lainalapsillemme tilejä. Piti olla sos.toimen todistusta ym. Nykyään tilin avaaminen heille olisi kai jo mahdotonta.
    Robottia on vielä koulutettava hommannsa :)
    Mukavaa sunnuntai-iltaa ja ensi viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa, rahanpesu! Sen mahdollisuus ei tullut mieleeni ollenkaan 😁. Tentti oli yllätys minulle, joten se tuntui ikävältä. Ehkä se on ihan tavallista nykyään ... Ei pankkikonttoreissa niin usein tule enää käytyä, että tietäisi miten siellä toimitaan. Mutta palvelu oli ystävällistä - ihan kuin työntekijät olisivat yrittäneet todella korvata sen, että henkilökohtaista kontaktia saa pankeista nykyisin niin vähän.
      Kiva että kommentoit, Kirsti, ja hyvää alkanutta viikkoa sinulle

      Poista